Centrum musí být průjezdné pro rezidenty

Že je dopravní situace v centru Prahy složitá, není žádnou novinkou.

Vzhledem k absenci Městského okruhu a doposud stále neotevřenému tunelovému komplexu Blanka vede přes centrum několik tranzitních tras, což v kombinaci s množstvím osob, které do Prahy 1 přijíždějí za prací či zábavou, způsobuje časté problémy a dopravní zácpy. ODS Praha 1 proto připravila plán, jehož základním cílem je maximálně zjednodušit situaci občanům Prahy 1. „Pro naše občany musí být centrum maximálně průjezdné, naopak je třeba tlačit na omezení tranzitní dopravy a rozhodně odmítnout nesmyslné experimenty primátora Hudečka (TOP 09) a různých aktivistů, kteří chtějí uzavřít Smetanovo nábřeží i další ulice pro automobily. Zaklínají se přitom údajným zklidněním lokality, ale výsledkem bude jen další omezení pro obyvatele Prahy 1,“ vysvětluje kandidát č. 2 za ODS Praha 1 Richard Bureš.

Občanští demokraté při vytváření plánu na lepší průjezdnost centra pro rezidenty vycházeli z několika základních principů. První z nich byl, že je třeba vždy a za všech okolností upřednostnit rezidenty, jejich potřeby a zájmy před tranzitní dopravou a různými nápady a experimenty. Rezidenti si nezaslouží být jakkoli omezováni. Druhý princip je založen na tom, že centrum je přetíženo zejména tranzitní dopravou.Tu je tak třeba, zejména v rezidentních zónách, omezit, což umožní změnit v některých lokalitách organizaci dopravy ve prospěch rezidentů.

Omezení tranzitní dopravy pomůže rezidentům 

Na území Prahy 1 existují vedle hlavních tahů zkratky, které lze v případě silného provozu využít. Bohužel je ale znají i ti, kteří na Praze 1 nežijí a jen si tudy zkracují cestu či objíždějí kolony. To výrazně zatěžuje obyvatele rezidentní zóny zvýšeným provozem a hlukem. Oproti tomu jistě všichni znáte situace, kdy musíte při cestě domů či hledání místa na parkování objíždět dlouhé úseky a čekat v kolonách tranzitní dopravy, protože potenciální zkratka je průjezdná jen jedním směrem. Tento stávající stav chce ODS změnit a tranzitní dopravu v některých lokalitách omezit dopravním značením. Pokud se to podaří, bude možné umožnit lepší využívání zkratek rezidentům. „Chceme, aby na místech, jejichž charakter to umožňuje, podaří se zde omezit tranzit a zachovat vjezd jen rezidentům, byl, v doposud jednosměrných ulicích, zaveden obousměrný provoz s předností z jednoho směru.

Některé z nich jsou místními využívány již dnes, ale v rozporu s dopravními předpisy. Příkladem je ulice V Jirchářích od ulice Voršilská po Křemencovu. Již dnes v Kateřinské ulici může autobus jezdit v protisměru, mohli by tudíž takto jezdit i místní rezidenti,“ říká Bureš. ODS chce v určitých místech zároveň využít i výsuvné sloupky, které by ovládali rezidenti pomocí parkovací karty s čipem. Tento model úspěšně funguje v lokalitě Nový Svět a mohl by být využit například na křižovatce ulic U Milosrdných a U Obecního dvora, aby bylo zabráněno tranzitnímu průjezdu druhé jmenované.