Segway na chodníky nepatří

V Praze se rozmohlo půjčování segway turistům. S tímto vozítkem se tlupy líných cizinců svižně pohybují po pražských chodnících a jsme přesvědčeni, že není nikdo z nás, koho by aspoň jedinkrát pěkně nevyděsil některý z těchto jezdců, který se z ničeho nic objeví za vámi nebo vedle vás.

Zaznamenali jsme množící se stížnosti na projíždění segway po chodnících v centru města. Ano, souhlasíme s vámi a jsme přesvědčeni o jasné logice, že segway na chodníky nepatří. Nikdo z obyvatel Prahy 1 na segway nejezdí ani do práce, ani do školy. Jde výhradně a jenom o turistickou atrakci, která může být v mnohém nebezpečná, i vzhledem k tomu, že provoz je absolutně tichý. To, že jízda může pro samotného jezdce představovat nebezpečí, dokládají bez dalšího lebky jezdců pečlivě pokryté bezpečnostními helmami. A co tedy teprve pro ty ostatní na chodníku? Co chrání je? Zákon?

Podle profesora Petra Moose, prorektora Dopravní fakulty ČVUT může být hmotnost segwaye, díky setrvačníku, velice nebezpečná. Nejen pro chodce, ale i pro zařízení, která jsou na chodnících instalována.

Situace je tedy přehledná a pro každého používajícího selský rozum zjevná. A nyní pozor! Ministerstvo dopravy vedené LIDEM Pavlem Dobešem přichází k překvapení všech s tímto stanoviskem: „zařízení segway není motorovým ani nemotorovým vozidlem a jeho uživatel je ve smyslu zákona o provozu o pozemních komunikacích považován za chodce, se všemi jeho právy a povinnostmi. Očekáváme v tomto směru odpovědný přístup na straně uživatelů segwayů, ale také distributorů a pronajímatelů těchto zařízení.“  Podle ministerstva je důležitější než změna vyhlášky ohleduplné chování lidí. Ministerstvo tak řešení tohoto problému, který každodenně obtěžuje obyvatele Prahy 1 od sebe odhodilo jako horký brambor. Vozítko má tedy stejný status jako chodec a může se tudíž volně prohánět po chodnících. 

Použijeme-li stejnou logiku, proč by se potom bez dalšího nemohly po chodnících pohybovat jízdní kola nebo motorky. Mají také jen dvě kola a jejich uživatelé jistě mají také odpovědný přístup. Nezdá se vám, že si z nás někdo dělá srandu? Že se šéfka LIDEM tváří jako spasitel obyvatelů Prahy 1? Pro příště se nám již nemusí snažit nic nalhávat. ODS Praha 1 použije veškeré možnosti, aby segway byl zařazen do stejné kategorie jako kola, elektrokola, skůtry či motorky. Na rozdíl od nich, ač má jen dvě kola, je navíc dvoustopým vozidlem.

Napište nám na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , jaké zkušenosti s provozem segwayů na chodnících Prahy 1 máte. Tématu se budeme nadále věnovat, protože jsme přesvědčeni, že nadvláda těžkých a rychlých vozítek nad chodci je nepřípustná.

Segway je dvoukolový dopravní prostředek pro jednoho pasažéra, vynalezený americkým podnikatelem a vynálezcem D. Kamenem z New Hampshire (USA). Vyrábí se od roku 2001. Vozítko je poháněno elektromotory, stabilitu ve vzpřímené poloze zajišťuje elektronika, která vyhodnocuje impulsy předávané gyroskopy a na základě těchto informací nepatrně pohybuje podvozkem tak, aby byl neustále v rovině. Segway dosahuje maximální rychlosti až 20 km/h.