Boj o Smetanovo nábřeží (ne)končí

Záměr některých zájmových skupin a primátora Hudečka (TOP 09) uzavřít Smetanovo nábřeží a Malou Stranu automobilové dopravě, který občanští demokraté z Prahy 1 dlouhodobě kritizují, dostal vážnou trhlinu. Magistrát prostřednictvím svého mluvčího zveřejnil, že analýza dopravy, kterou si nechal vypracovat, tuto variantu nepokládá za možnou s výjimkou víkendů.

Více než dvacet tisíc automobilů, které denně proudí přes Smetanovo nábřeží, by se v případě uzavírky přesunulo do jiných ulic a neúměrně zatížilo hned několik městských částí. „Názor odborníků potvrzuje to, co tvrdíme už několik měsíců. Zářijové uzavírky ukázaly, že i při slabším víkendovém provozu vznikají v okolních ulicích velké dopravní problémy. Zastánce tohoto záměru evidentně vůbec nezajímá, co tomuto experimentu říkají občané Prahy 1 i zástupci jiných městských částí,“ říká předsedkyně oblastního sdružení ODS Praha 1 Jaroslava Janderová, která proti chystaným uzavírkám dlouhodobě bojuje. 

Přestože víkendové uzavírky v září provázely kolony v okolních ulicích, protesty občanů i politiků z Prahy 1, primátor Hudeček nápad prosazuje dál. Rada hlavního města uložila v listopadu svým usnesením Technické správě komunikací, aby se na uzavírku připravila a vypracovala analýzu proveditelnosti opatření po zprovoznění tunelového komplexu Blanka. Učinila tak přesto, že všechny předchozí studie i katastrofální výsledek zářijových pokusů ukázaly, že by uzavírka způsobila nepřiměřené komplikace v jiných lokalitách. 

ODS připravuje společný postup 

Stavba tunelu Blanka je nyní kvůli sporu magistrátu s firmou Metrostav pozastavena a jeho otevření bylo odloženo na neurčito. Tomáš Hudeček zároveň tvrdí, že zmíněné uzavírky momentálně nepatří mezi priority. I přesto však občanští demokraté chystají společný postup v rámci několika městských částí, pro které je chystané opatření potenciální hrozbou. „Jednáme s kolegy z dalších městských částí. Chceme spojit síly a dohodnout se na jednotném postupu. Náš zájem je totiž shodný, ochránit občany před naprosto nekoncepčním nesmyslem, který poškodí většinu z nich,“ vysvětluje Janderová. Možností dalšího postupu je podle ní několik. V úvahu připadají petice. Na Praze 2 ji zž dle vyjádření bývalé radní hlavního města Aleksandry Udženija připravují. Ve hře je také místní referendum. Podle Janderové je klíčové, aby se k takto zásadnímu kroku měli možnost vyjádřit obyvatelé dotčených lokalit, protože jich se případné dopravní komplikace budou týkat nejvíce. Zatím k tomu však nedostali příležitost. 

Ještě není vyhráno 

„Názor odborníků, který se shoduje s naším, vítáme. Ale rozhodně není možné slavit předčasně. Ti, kdo za zavření nábřeží dlouhodobě lobbují, budou určitě pokračovat dál a nejspíš všemi metodami,“ je přesvědčena Jaroslava Janderová. Svůj názor dokládá útoky ze strany představitelů iniciativy Auto*Mat, podle kterých prý téma zneužila v předvolební kampani. „Tento atak je fascinující. Co jiného by měl asi tak demokratický politik dělat, než prosazovat své názory na zásadní společenská témata a nabízet je občanům jako program? Auto*Mat a primátor Hudeček chtějí nábřeží zavřít, já to považuji za nezodpovědný experiment na občanech Prahy 1, a proto jej odmítám. A budu to činit i nadále.“