Chyba
  • JFolder: :files: Cesta není ke složce. Cesta: /www/sites/2/site28352/public_html/images/nabrezi
Oznámení
  • There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/nabrezi

Co je skutečným důvodem uzavírání Smetanova nábřeží?

To je otázka, kterou si již po několikáté v sobotu kladou Pražané, zejména ti bydlící na Praze 1. Pravidelné uzavírky jedné z pěti páteřních pražských komunikací jim totiž, v jinak klidném víkendovém režimu, vlévají opravdu „život” až před práh jejich domů.

Když to totiž v sobotu od 8 do 22 hodin na Smetanově nábřeží tzv. „správně po novu žije“, tak díky tomu se v přilehlých uličkách Starého Města a zejména Malé Strany opravdu žít nedá, neboť se tam přesouvá odkloněná doprava.

Pro odpověď, proč se to všechno vlastně děje, jsem se vypravil na avizované - neavizované diskusní setkání v prostorách Hollaru, budovy Fakulty sociálních věd UK. Předpokládal jsem, že u tak zásadního tématu má organizátor akce opravdový zájem v co nejširším počtu diskutujících přednést svou představu a vyslechnout si jejich názor.

To jsem se však zmýlil.

Skutečností bylo, že pro cca. 25 tisíc obyvatel Prahy 1, a to vynechávám zbylých cca. 1,5 mil. obyvatel celé Prahy, neboť těch se tato úprava bezpochyby také dotýká, bylo připraveno, věřte nevěřte 45 židlí rozložených u tří stolů ve vnitřním dvorku budovy Hollaru. Na první pohled bylo tedy jasné, že zde o žádnou konstruktivní diskusi nepůjde. Po přečtení označení akce s názvem „Místní plánovací setkání“ s podtitulem „komunitní plánování“ na mě sáhl duch doby socialismu.  Na můj dotaz, kdy někdo odpovědný přednese návrhy nových vizí a řešení, předpokládal jsem primátora Hudečka, radního MHMP pro dopravu nebo někoho z Útvaru rozvoje města, tak mně moderátor ze společnosti  Anthropictures sdělil, že o tom tato diskuze není, že nikdo žádné návrhy přednášet nebude, protože žádné takové nejsou! Dále pokračoval, že účelem setkání je pouze zjistit, jak Pražané hodnotí stav normální, tedy s dopravou na Smetanově nábřeží a nový, s uzavírkou. Následná, skoro pěti hodinová diskuse, byla takřka, až na několik „maskovaných“ pracovníků Kanceláře veřejného prostoru MHMP horujících pro pěší zónu, jednoznačně vymezená pro zachování dopravy na Smetanově nábřeží. Z diskuse jasně zazněl dominantní názor, že dopravu v centru města je nutné řešit koncepčně jako celek a místo „živých pokusů na lidech“ zkusit předložit ze strany MHMP smysluplné návrhy k diskusi. Informací o tom, jaký dopad má uzavření nábřeží přeci dávno existují, ani ne tři roky staré z doby, kdy se zde prováděla výměna tramvajových kolejí. 

Zdálo by se tedy, že vše je jasné, uzavírky jsou zbytečné, informací je dost, a teď již Kancelář veřejného prostoru MHMP začne konečně vytvářet „ta nová řešení“, jak zástupci Anthropictures říkali, ta moderní evropská, aby se Pražanům lépe žilo.

Tak to ale bohužel není.

Skutečnost je taková, že cílem není najít optimální řešení, které by zkvalitnilo život Pražanů, ale zcela prozaický podnikatelský záměr AutoMatu a MHMP. Jediným smyslem sobotních uzavírek nábřeží je pořádat na Smetanově nábřeží pravidelné trhy, a to vše pod záštitou primátora Prahy. Jak si lze jinak vysvětlit, že jedinou náplní představeného „nového oživení“ nábřeží jsou stánky, nesoucí označení „farmářské tržiště“, umístěné na pěších komunikacích bez hrazení záborů, bez jakýchkoli hygienických zajištění (není WC, není možnost si umýt ruce, není zajištěna zdravotní nezávadnost prodávaných potravin, atd.). V neposlední řadě je otázkou, jaká a kdy proběhla řádná výběrová řízení na tyto provozovatele a poskytovatele služeb. Lze se oprávněně domnívat, že slogany ve smyslu „nábřeží žije“ jsou tak jen rafinovaně skrytá reklama, která je díky této formulaci plně hrazená z prostředků MHMP, tedy nás všech, daňových poplatníků!

Máte podobný názor na tento experiment - podpořte petici Praha 1 trpí

{gallery}nabrezi{/gallery}