Kdo stojí za uzavřením Smetanova nábřeží? Udženija nápad odložila, Hudeček zrealizoval

Mezi obyvateli centra Prahy v posledních dnech rezonuje téma kontroverzního projektu Útvaru rozvoje města a iniciativy Auto*Mat pod názvem Nábřeží žije. Organizátoři akce, která na pět sobot uzavírá Smetanovo nábřeží automobilové dopravě, vyjadřují své nadšení. Vzedmula se ale vlna negativních reakcí od občanů Prahy 1, kterým uzavírka komplikuje život.

Odkloněná doprava se totiž přesunula do okolních ulic, které kapacitně naprosto nedostačují. Lidé sepisují petici, protestují rovněž politici. „Poslali jsme primátorovi a všem zastupitelům hlavního města otevřený dopis, ve kterém vysvětlujeme, proč takto nastavenou akci odmítáme a žádáme její zastavení,“ říká předsedkyně ODS na Praze 1 Jaroslava Janderová.

Kdo vůbec tuto akci vymyslel, komu je určena a jaký má přínos? Odpovědi na tyto otázky se různí jako den a noc. Objevily se názory, že se jedná o projekt bývalé pražské radní za ODS Alexandry Udženija. Ta však tuto interpretaci jednoznačně odmítá a uvádí stav věcí na pravou míru. „Návrh tohoto projektu jsem skutečně v březnu tohoto toku předkládala radě s tím, že Útvar hl. m. Prahy. Odbor dopravy a STK musí ověřit realizaci a koordinaci záměru. Především bylo třeba zajistit  alternativní trasy pro odkloněné automobily a zajištění dopravy místních obyvatel. Obávala jsem se přesně toho, co se nyní děje, a sice zacpaných uliček na Starém městě a Malé Straně. Vyřešeno nebylo ani financování projektu a jeho celková organizace. Velké pochybnosti o celkovém zajištění akce, jak organizační, tak hlavně finanční, nastaly když sdružení Auto*Mat přišlo s požadavkem získat od hl. m. Prahy na zajištění akce 1 milion korun, to jsem považovala za nepřijatelné.“ konstatuje Udženija. 

Až současným primátorem Hudečkem (TOP09) byl předložen návrh konkrétních termínů a současnou radou složenou jen z členů TOP09 prohlášena akce za veřejný zájem a vyčleněny na ni finanční prostředky ve výši 720.000,- Kč. 

Výsledkem jsou opakující se sobotní akce, kdy se na nábřeží prodává občerstvení, pro návštěvníky jsou k dispozici místa k sezení i ležení a infostánky Auto*Matu a několika spřátelených organizací. Mezi lidmi však zároveň projíždějí tramvaje a automobily se zásobováním stánků. Ostatní řidiči musejí složitě hledat objízdné trasy okolními, často velmi úzkými, ulicemi. To způsobuje, že i v mírném víkendovém provozu se na četných místech Prahy 1 tvoří dopravní zácpy. Lidem bydlícím v okolí se to pochopitelně nelíbí a protestují.

Nad akcí „Nábřeží žije“ kroutí nechápavě hlavou i člen dopravní komise Prahy 1 architekt David Damaška. „Dopravní situace v centru Prahy je dlouhodobě velmi složitá a podobné akce ji ještě zhoršují. Místo aby se konečně začalo realizovat koncepční řešení, tak se pořádají nesmyslné experimenty, které neberou žádný ohled na obyvatele lokality. Parta lidí se zkrátka rozhodla udělat si farmářské trhy pochybné kvality a je jim jedno, jaké jsou následky. Pod líbivým heslem zklidnění lokality se zavře páteřní komunikace a rozpoutá dopravní šílenství v okolí. To vše se souhlasem magistrátu.“

Je otázkou, jakým směrem se bude ubírat budoucnost Smetanova nábřeží. Příznivci  Auto*Matu se netají snahou prosadit jeho úplné uzavření. Evidentně však narazí na odpor obyvatel a minimálně části politické scény. Je totiž zřejmé, že minimálně dokud nebude vyřešen systém dopravy v Praze, dostavěn vnitřní i vnější okruh, způsobilo by uzavření páteřní komunikace dopravní kolaps. „Uděláme vše proto, abychom tomuto nesmyslu zabránili. V případě, že nepřijde adekvátní reakce z magistrátu, pokusíme se vypsat místní referendum. Není přece možné, aby někdo dělal z občanů Prahy 1 pokusné králíky,“ uzavírá rezolutně Janderová.